Het klinkt tegenstrijdig: ”Minder focus, Meer effect”. Toch is dat de titel van het boek van ‘de rockstar van neurocoaching’, Srini Pillay. Hierin legt hij de noodzaak uit van het ontfocussen. In deze tijd met zo veel afleiding om ons heen, wil iedereen graag meer focus. Maar de hele dag alleen maar bezig zijn met focussen werkt juist averechts, zegt Pillay. Je ziet bijvoorbeeld je smartphone als afleiding, als iets wat je uit je focus brengt. Maar wat het juist doet, is je hersenen in een staat van hyperfocus brengen. Je bent namelijk nog steeds druk met informatieverwerking. En daarna heb je nóg meer focus nodig om je weer op je taak te kunnen richten. Er is een tegenwicht nodig voor al die focus.

Ons focus- en ontfocus circuit

In ons brein zijn twee circuits actief. Het focus- en het ontfocuscircuit. Het focuscircuit houdt zich bezig met strategieën, feiten en complexe taken. Het heeft een gelimiteerde capaciteit. Je brein kan dus maar een beperkte hoeveelheid focus aan. Het ontfocuscircuit werkt vooral onbewust en wanneer we in rust zijn. Maar liefst 98% van onze mentale activiteit is onbewust. Kun je na gaan hoe belangrijk dit circuit is. Het zorgt voor het leggen van verbanden tussen heden, verleden en toekomst. Herinneringen worden opgeslagen en allerlei associaties worden gemaakt. Als je je brein genoeg rust gunt zorgt het ontfocuscircuit voor een boost in je creativiteit. Omdat er meer ruimte is voor associaties en spontane ideeën. Het maakt je zelfs tot een completer mens.

Een completere identiteit

Dit laatste werkt als volgt. Het gefocuste brein richt zich vooral op concrete feiten over jou; opleiding, leeftijd, beroep. Dat is slechts een deel van je identiteit. Het ontfocuste brein maakt de informatie over jouw identiteit completer door verbanden te leggen tussen heden, verleden en toekomst. Wat heeft jou gevormd tot de persoon die je nu bent. Herinneringen uit verschillende delen van je brein worden bij elkaar geraapt en verbonden. Hierdoor krijg je helder wat jou motiveert, waarom je doet zoals je doet en wat je nodig hebt om gelukkig te zijn. Het levert je veel meer zelfbewustzijn op.

Pauzeknop voor meer creativiteit

Zoals ik al eerder zei, heeft het focuscircuit een beperkte capaciteit. Om je brein fit te houden moet je af en toe de pauzeknop indrukken en het ontfocuscircuit activeren. Juíst als je een druk en veeleisend leven hebt. Dit gaat natuurlijk helemaal tegen je gevoel in. Hoe krijg je al het werk dan gedaan? Van nature pushen we onszelf om nog meer te focussen. Laat dat nou net de garantie zijn voor een uitgeput brein. Om je brein weer op te laden is het wijs om momenten in te lassen van positief constructief dagdromen. Dagdromen?! Ja echt waar, het zal je helpen om productiever en inventiever te zijn. Wetenschappelijk bewezen. Je ervaart meer energie en minder stress. Je geeft je hersenen de ruimte om nieuwe verbindingen te leggen. Op die manier kun je plotseling de oplossing bedenken voor een probleem of een creatief idee krijgen.

Oplaadmomenten inplannen

Dit ruimte maken voor rust in je brein werkt op een specifieke manier. Je ruimt heel bewust tijd in op verschillende momenten van de dag om te lummelen en mijmeren. Denk aan 3-4 keer op een dag een kwartiertje. Dat lijkt veel, maar als je bedenkt dat we op een werkdag maar voor 53% écht productief zijn, valt dit best mee. Helemaal als je bedenkt dat je de ”verloren” tijd weer inhaalt doordat je er juist productiever van wordt. Deze oplaadmomenten kun je het beste inlassen op de tijdstippen waarop je normaal gezien een dip hebt. Bijvoorbeeld de dip na de lunch en de 4u dip.

Positief constructief dagdromen

Op deze momenten mag je lekker ronddolen in je geest. Op een positieve manier. Dus je bent niet bezig met to do lijstjes of je telefoon en je gaat niet piekeren. Je kunt bijvoorbeeld lekker fantaseren over hoe je op het strand ligt met een boek en een cocktail. Of over de geweldige bergwandeling die je zo graag nog wilt doen. Laat je fantasie de vrije loop, zolang het maar positieve en blije gevoelens in je oproept. Dit vrij dagdromen werkt met name goed als je het combineert met een activiteit die weinig aandacht vraagt, zoals wandelen, tuinieren, een huishoudelijk klusje of een hobby. Een beetje droedelen of uit het raam staren werkt ook goed. Nu denk je misschien ,,hé uit het raam staren, dat doe ik wel eens zomaar spontaan.” Alleen, wanneer je zo uit jezelf op een willekeurig moment gaat staren is dat juist een teken van een overbelast brein. Je hersenen kunnen het even niet meer aan en gaan op stand-by. Wees je hier bewust van en gun je hersenen een afgebakend stuk rust.

In het begin zul je je schuldig voelen dat je pauze neemt. Je brein lijkt wel verslaafd aan het focussen en het gevoel van controle dat dat geeft. We moeten een nieuwe mindset ontwikkelen waarin we geloven dat pauzeren goed voor ons is en ons productiever maakt.

 

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste tips en verhalen over het volgen van je eigen weg.

Geen zorgen, je kunt elk moment weer uitschrijven. Ik ga uiteraard zorgvuldig om met jouw gegevens. Te lezen in mijn privacyverklaring

Yes, gelukt! Check nog wel even je email (én spam!) om je inschrijving te bevestigen.