,,Je kunt het maar beter loslaten”. Hoe vaak hoor je dit wel niet om je heen? Een goed bedoeld advies wanneer je je enorm druk maakt om iets. Bijvoorbeeld wanneer een opmerking van een familielid je diep heeft geraakt en jij blijft er maar mee zitten. Of iets wat je heel graag wilt, wil maar niet lukken en daar baal je vreselijk van. Misschien bedenk je dat je het maar moet loslaten, je doet je best, alleen….het lukt niet. Hoe moet dat ook eigenlijk, loslaten? Het antwoord ligt verscholen in het ‘laten’ in het woord ‘loslaten’. Het is iets wat je laat gebeuren in plaats van iets wat je moet doen. Meestal bedenk je alleen met je hoofd dat je iets los moeten laten. Je probeert dit voor elkaar te krijgen door er over na te denken, je best te doen. Maar zo werkt dat dus helemaal niet.

Go with the flow

Loslaten doe je in ontspanning, je hoeft er niet ‘je best’ voor te doen. In je natuurlijke ontspannen staat, in flow, ben je alles wat je moet zijn, mindfull en goed zoals je bent. We ervaren allemaal in ons leven dingen waar we blij van worden en dingen waar we (veel) moeite mee hebben. Onze levensenergie beweegt steeds heen en weer tussen deze negatieve en positieve ervaringen. Ben je in je ontspannen staat, dan stroom je moeiteloos mee. ‘Go with the flow’. Maar wat bij de meesten van ons gebeurt, is dat je je verzet tegen de negatieve gevoelens (en soms ook tegen de positieve). We hebben niet geleerd hoe we met gevoelens en emoties moeten omgaan en het voelt bedreigend. Van nature hebben we weerstand tegen wat ons bedreigt. Door verzet tegen wat er speelt, blokkeert de energiestroom.

Weerstand tegen wat er is

Wat we wel hebben geleerd is vertrouwen op ons denken, onze mind. Alleen hebben we daar niet zo veel aan als we iets willen loslaten. De mind is veel bezig met oordelen: zeggen, hopen of eisen dat iets anders zou moeten zijn dan het is. Vanuit dit focussen op dat wat je niet wilt, ontstaat weerstand. Je verzet je met je oordelen tegen hoe het is. ”What you resist persist”, zei Carl Jung hierover. De weerstand die je hebt zet zich vast als een blokkade in je lijf. Denk maar eens aan een keer dat het je allemaal te veel werd. Of aan een moment dat je diep gekwetst bent. Beleef die gebeurtenis opnieuw en voel in je lichaam waar je dit voelt. Dat is de plek waar deze emotie zich vast heeft gezet.

Onze strategieën

Bedreigende, pijnlijke gevoelens willen we liever niet voelen. Om het maar niet te hoeven voelen, hebben we een soort overlevingsstrategieën bedacht. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Onderdrukken. Je drukt de vervelende gevoelens weg. Je zet ze bewust aan de kant of laat ze afketsen..
  • Reageren. Je reageert heftig op de gevoelens. Je wordt de emoties in plaats van dat je ze hebt. Het neemt je over.
  • Ontvluchten. Je zoekt afleidende activiteiten om de vervelende gevoelens maar niet te hoeven voelen. Denk aan vluchten in drank, (over)eten, veel sporten, uitgaan, ‘bezig zijn’ of veel praten.

Het kan ook zijn dat je zelf allemaal oordelen hebt over wat je voelt. Je denkt dan dat je je misschien niet zo moet aanstellen of je gaat het allemaal relativeren of de schuld buiten jezelf leggen. Waarschijnlijk herken je voor jezelf wel wat jouw favoriete strategie is. Jammer genoeg helpen deze strategieën je niet. Door niet te dealen met waar het echt om gaat, blijft de stress van de onverwerkte gevoelens in je lichaam vast zitten. Dit kan zich uiten in bepaalde chronische lichamelijke klachten.

Weerstand loslaten

Het enige wat je hoeft te doen bij het loslaten van bepaalde emoties, is dus de weerstand ertegen loslaten. Je laat het letterlijk los, omdat je je er niet tegen verzet of ertegen vecht. Het gaat juist vanuit ontspanning. Je geeft de gevoelens de ruimte, je besteedt er aandacht aan, maar laat je er niet door overnemen. De enige manier is dwars door de emotie heen. Wat je hierbij kan helpen is het opzoeken van stilte, wandelen of een aandachts- of ademhalingsoefening. Zelfs simpele repetitieve klusjes zoals de was opvouwen kunnen je helpen om de emotie in het moment te voelen. Omdat het denken tijdens repetitieve klusjes tot rust komt. Loslaten gebeurt in het nu, in flow en dus niet als je ”er mee bezig bent”. Je laat het er zijn. Er gebeurt wat er gebeurt, je laat het toe en je oordeelt niet. Je eist niet dat het anders is, je werkt niet vanuit controle maar vanuit overgave en vertrouwen. Het is zoals het is.

In mijn online training ‘Weg met je roadblocks!’ die eind september te volgen is, ga ik dieper op dit onderwerp in. Houd website, Facebook of nieuwsbrief in de gaten. In de Kickstart ‘Jouw Eigen Weg’  leer je alvast een ademhalingsoefening die je ook kan inzetten bij het loslaten van emoties.

 

Deel dit artikel: